Saturday, July 18, 2009

My first PhD paper.... a 'sweet' one

Salam Liebe Bruder und Schwester,

Orang kata PhD ini ialah 'permanent head damage'. Kalau difikirkan betul juga. Tapi saya harap saya tak macam tu walaupun ada juga kenalan-kenalan saya yang mendapat 'PhD'nya. Mungkin tu agaknya pengorbanan yang harus di bayar untuk mendapat gelaran Dr.

Di kesempatan ini saya nak kongsi sedikit seciput pengalaman paper PhD pertama saya. Sebenarnya ini bukanlah pertama kali saya membuat paper. Dah banyak kali jugalah buat tapi yang ni rasa yang paling 'sweet' buat saya. Ada beberapa sebab saya katakan ianya 'sweet'. Pertama ialah kerana ia merupakan tajuk kedua saya setelah tajuk pertama yang saya usahakan selama 6 bulan ditolak atas alasan Prof kata, kawan dia kata tajuk tersebut tak ada prospek. Jadi tajuk yang terbaru ini yang saya propose adalah dari 'NULL' ke tahap ada kertas kerja dan ditambah dengan Prof yang kurang expert dalam bab tajuk tersebut. Jadi semuanya bergantung pada diri sendiri dan yang paling penting ialah ilham dari Empunya Segala Ilmu, Allah swt.

Sebab kedua ialah kerana paper yang saya buat akhirnya dinilai baik oleh seorang Prof dari US yang expert dalam bidang yang saya kaji. Prof yang saya maksudkan ialah Prof Yinlun Huang dari Wayne State Uni, MI, US (http://chem1.eng.wayne.edu/~yhuang/). Sebagai Prof tamu di institut saya iaitu Fachgebeit Dynamik Betrieb technische Anlagen (DBtA), Berlin Institute of Technology (http://www.dbta.tu-berlin.de/menue/mitarbeiter/), saya manfaatkan sepenuhnya kehadiran beliau untuk mendapatkan khidmat nasihatnya. Memandangkan bidang yang saya kaji cocok benar dengan bidang kepakarannya jadi saya tak boleh lepaskan peluang tersebut kerana mungkin paper yang saya hendak hasil adalah turning point untuk PhD saya. Pertemuan demi pertemuan diatur dengan Prof Huang. Contengan demi contengan saya dapat dan pembetulan demi pembetulan saya buat. Akhirnya dia puas hati. Dia kata kerja saya bagus. Bagi saya alhamdulillah semua kebaikan milik Allah swt, saya hanya mampu berusaha dan berdoa. Keputusannya di tangan Allah yang Maha Kuasa. Dia juga offer saya buat post-doc di US.... hmmm.... nak pergi US buat post-doc.... byk benda tu nak fikir... but first of all PhD kena ada dulu... kemudian baru fikir nak terima tawaran tu atau tidak. Alhamdulillah, Prof saya juga kata yang Prof Huang akan jadi external examiner masa viva nnt. Its too early isn't it? Tapi apapun semuanya anugerah dari Allah, so kena manfaatkan dan fikirkan next project to tackle my external examiner...

So itulah yang 'sweetnya' kertas kerja PhD pertama saya. Satu berita gembira buat saya dan ummu khaulah terutamanya kerana seolah-olah ada sautu 'sinar' petunjuk yang saya akan habis. Berita gembira juga buat keluarga di tanahair at least ada khabar gembira yang boleh diberitahu khasnya kepada PM Dr. Mat Hussin Yunan, ayah mertua saya.... huhuhu...

Salam,
Rizza
'hidup adalah suatu ibrah yang perlu diselami...'

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails