Sunday, September 6, 2009

Persidangan Pertama di USA oleh Abu Mujahid (Part 1)

Salam semua,

Lama rasanya tak menulis di blog ni. Sibuk menulis dan mencari idea baru untuk selesaikan PhD. Sebenarnya dah hampir sebulan konferens tersebut berlalu dan baru sekarang sempat nak menulis serba sedikit mengenainya untuk tatapan keluarga tersayang di kampung halaman, rakan-rakan seperjuangan dan juga anak-anak murid yang mungkin terbaca tulisan ini.

Konferens yang saya maksudkan ialah 1st International Congress on Sustainability Science & Engineering 2009 (ICOSSE 09) yang diadakan pada 9-12 Ogos di Cincinnati, Ohio, USA. Dalam penulisan ini, saya bahagikan kepada 3 bahagian iaitu sebelum, semasa dan selepas konferens.

Sebelum

Semestinya dalam setiap level pengajian; sarjana muda, sarjana dan PhD, pasti memerlukan suatu bentuk penerbitan ilmiah lebih-lebih lagi bagi Sarjana dan PhD. Semasa saya buat Sarjana dulu, saya diminta untuk membuat penerbitan tentang penyelidikan saya. Cuma saya tak ingat minimum berapa. Waktu tu saya berjaya hasilkan 2 penulisan dalam bentuk proceedings dan 1 penulisan jurnal.

Bagi PhD pula, saya tak pasti juga berapa yang perlu buat. Tapi awal-awal dulu saya ada menandatangani satu dokumen perjanjian di mana saya tidak boleh terbitkan sebarang artikel penyelidikan tanpa terlebih dahulu mendapat kebenaran institut dan pihak industri. Jadi faktor jumlah penerbitan mungkin tergantung kepada peruntukan dokumen tersebut. Tapi saya jangkakan mungkin 2 kertas kerja di konferens dan 2 penulisan jurnal antarabangsa. Sekarang ni alhamdulillah 1 pembentangan dah selesai yakni yang saya nak cerita ni, dan 1 jurnal atau book chapter masih dalam proses.

Pemilihan konferens ni mempunyai beberapa cabaran. Pertama ialah ianya diadakan di USA. Persoalan utama yang timbul ialah mana nak cari duit. Jumlah keseluruhan hampir mencecah 2000 euro = RM 10 000 !!! Jadi saya bincang dengan Prof, jika terpilih dia akan sponsor separuh dari perbelanjaan dan selebihnya saya akan cari dari UMP, of course mana lagi nak cari kan... Lagipun kalau ikut peruntukan KPT bagi pelajar di Eropah, mereka hanya bantu untuk persidangan di sekitar Eropah sahaja. Selain itu kena cari sendiri.

Kedua ialah bahan untuk dibentangkan. Kat sini saya lihat perbezaan pembentangan di Malaysia dan juga di German ni. Di sini saya menjalani lebih kurang 6 saringan sebelum boleh dibentangkan di konferens tersebut. Paling susah dan paling detail yang pernah saya alami. Setiap satunya mengambil masa tidak kurang dari 45 minit. Di bahas dari setiap sudut seperti kaedah penyelidikan, keputusan, slide layout, typesetting style, colour layout, selection of words dll. Di Malaysia (sebatas pengalaman saya) pembentangannya agak mudah. Paling kurang 1 atau 2 kali pembentangan depan SV dan tak se detail itu. Mungkin ini yang patut diamalkan oleh penyelidikan dan juga SV. Satu saringan semacam QA (Quality Assurance) kerana pembentangan bukan sahaja untuk berkongsi tentang apa yang kita buat tapi juga ianya secara tak langsung 'menjual' reputasi diri, penulis, organisasi dan universiti. Kalau diambil enteng, orang yang melihatnya juga akan pandang enteng pada kita.

Alhamdulillah bila bahan sudah lengkap dan lamaran saya ke konferens itu juga diterima, maka Prof saya dan juga UMP setuju untuk menaja perbelanjaan saya ke sana.... Yahooo, Cincinnati here I come !!! Nach Cincinnati gehen !!!

Cuma satu kerisauan saya.... Sebelum ke sana, Prof saya pesan yang Prof Huang akan mendengar presentation saya dan dia akan menerima maklum balas darinya. Jika laporannya negatif.... we will look and see after that what will happen... Guuullllp. Ada yang jadi 'jin qarin' pulak...huhuhu

Bersambung....

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails