Tuesday, October 6, 2009

Persidangan Pertama di USA oleh Abu Mujahid (Part 2)

Semasa

Seperti yang diceritakan sebelum ini, pemergiaanku ke persidangan kali ini diperhatikan. Dalam erti kata yang lain, aku kena menampakkan kehadiran terutama dalam sesi-sesi pembentangan. Nampak gayanya tak bolehlah nak berjalan di tengah-tengah program.

Walau apapun, dengan keadaan di mana ada 'sesuatu' yang memperhatikan membuatkanku ingat kembali tujuan datang ke persidangan ini. Bila terasa wang yang dilaburkan oleh rakyat dan juga oleh institut di Berlin, kehadiranku ke persidangan ini seharusnya positif. Ada hasil yang harus dibawa pulang untuk manfaat bersama. Sebenarnya bila difikirkan, tak perlu Prof Huang menjadi 'sesuatu' itu sedangkan 'sesuatu' itu boleh jadi juga IMAN di dalam hati yang menjadi 'pemerhati' setiap tindak-tanduk kita sehari-hari. Namun lumrah agaknya, bila sesuatu yang ghaib biasanya manusia buat acuh tak acuh berbanding perkara yang jelas kelihatan di depan mata menjadikan diri sentiasa PEKA.

Alakullihal, pembentanganku berjalan lancar. Masa yang diberi selama 25 minit cukup untuk menerangkan semuanya. Sayang sekali tiada soalan kerana masa yang suntuk. Dalam persidangan kali ini, pembentang yang hadir hampir 95% merupakan panel dari industri dan pakar-pakar (Prof. dan Dr.) dari Universiti. Hanya terdapat dalam 5% pembentang yang masih di peringkat pelajar. Sebahagian besar dari pembentangan lebih berkisar kepada usaha-usaha yang telah dilakukan berbanding penyelidikan terkini dalam bidang 'sustainability'.

Selama berada di Cincinnati, sempat juga aku berjalan di beberapa tempat menarik seperti kawasan downtown, kompleks membeli-belah dan muzium. Sepanjang aku berada di sini, kawasannya sangat bersih. Sejuk mata memandang. Tak kelihatan sampah sarap. Hanya dedaunan kering bertaburan di lantai bumi.



Hotel tempat persidangan

Pemandangan hotel dari jauh

Downtown (1)

Downtown (2)

Downtown (3)

Muzium


Sepanjang aku di sini teringat cerita-cerita barat berkaitan suasana sosial di US. Ragut, tembak-menembak, pukul-memukul dan lain-lain. Biasanya mereka menggambarkan kejadian begini dengan orang kulit hitam. Oleh itu timbul pelbagai persepsi terhadap mereka. Takut juga jalan-jalan terutama di kawasan majoriti kulit hitam, badan ketul-ketul takut pulak kena ketuk...

Prof Huang ada bagi tips kalau berjalan di US yang bagi aku sangat bermanfaat. Bagi mereka yang nak ke US tips ini aku rasa sangat informatif. Dia kata jika ada orang minta duit, kalau boleh bagi je. Cuma dia pesan jangan keluarkan duit dari dompet nanti nampaklah dolar-dolar yang lain tu. Jika boleh simpan 1 atau 2 keping duit 1 dollar di dalam poket. Jika ada sesiapa minta duit keluar sahaja dari poket tanpa perlu mengeluarkan dompet. Aku rasa tips ni boleh digunakan terutama di tempat-tempat yang ramai orang minta-minta duit.

Prof. Jiri Klemes, University of Pannonia, Hungary (kiri) , Dr. Subhas Sikdar, US EPA (tengah) dan aku hehehe

Selepas

Selepas persidangan.... satu persoalan yang sukar dijawab. Masih banyak lagi kerja yang perlu dilakukan seperti menyediakan manuscript, idea-idea untuk kerja-kerja mendatang, simulasi, modelling, calculation dll. Tapi at least kali ini aku sudah berjaya memberikan first impression yang baik untuk Phd ku. Laa haulawala quwwatailla billah. Ya Allah!!! tiadalah kekuatan pada diriku melainkan dari Mu jua...

Part 1 : Persidangan Pertama di USA oleh Abu Mujahid (Sebelum)

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails